Мамо, той защо не може да ходи?

Как да говорим с децата за уврежданията

04 Май 2021 г.
Мамо, той защо не може да ходи?

Мамо, той защо не може да ходи? Мамо, той болен ли е? А той бебе ли е?

Тези въпроси може да зададе всяко дете, когато види човек с увреждания, но как да реагираме на тях, подготвени ли сме да бъдем коректни, откровени? Отговорно е, а и толерантността към различията се възпитава от най-ранна детска възраст и изисква знание и информация.

Затова и Фондация „Деца с проблеми в развитието“ издаде наръчник с полезни за нас, родителите, съвети в рамките на проект “София – не подминавай, а опознавай” - информационна кампания, която предлага помощ на родители на деца в норма за това как да общуват коректно с децата си за различията на хора със специални потребности.

Приемането на индивидуалното различие и разбирането му ще помогне на децата ни да развият в себе си съпричасност, уважение, толерантност, тактичност и емпатия.

Откъс

1. Нека да посочваме на децата различията просто като различия, без да ги квалифицираме, защото всички хора са различни - едни са руси, други чернокоси, високи или ниски, някои могат да ходят, други използват помощни средства, за да се придвижват.

2. Не се изнервяйте и не изпитвайте срам, когато детето ви започне да задава въпроси. Ако не знаете как да му отговорите, не се притеснявайте да попитате родителите на детето с увреждане. Честният отговор „не знам“ понякога е най-добрият.

3. Децата се учат от поведението на родителите си и много ясно разчитат езика на тялото. Бъдете техен пример като сте позитивни, смели, открити и инициирате първия контакт. По този начин ще насърчите създаването на нагласа за приемане и приобщаване.

4. Не приемайте по презумция, че детето със специални нужди е нещастно или в нужда. Не измисляйте тъжни истории около състоянието му и избягвайте да говорите със снизхождение и съжаление.

5. Изтъквайте нещата, по които всички деца си приличат - искат да имат приятели, да играят и да бъдат обичани. Посочвайте  на детето си нещата, които могат да правят заедно. Ако не сте сигурни, попитайте родителите на детето с увреждане.

6. Много от нас не си дават сметка, че помощните средства извършват функциите на увредената част на човека, който ги използва. Те са естествено продължение на човешкото тяло и трябва да се отнасяме с уважение към тях. Обърнете внимание на детето, че инвалидната количка, бастунът и кучето-водач не са за игра и не могат да се пипат без разрешение.

7. Обикновено, когато срещнем хора с увреждане, ние мислим за това, което те не могат да правят и всички трудности, с които се борят всеки ден. Фокусирайте се върху нещата, които те могат да правят. Чудесни примери за това са параолимпийските атлети, талантливи художници, музиканти и учени с увреждания. Разкажете на децата си за тях и техните постижения.

8. Много деца с увреждания изпитват трудности при общуване. Важно е да бъдем търпеливи и да изслушваме внимателно. Не бива да поправяме и да довършваме фрази вместо тях. Не се преструвайте, че разбирате, ако е необходимо, задавайте кратки уточняващи въпроси.

9. Много е важно да не игнорирате въпроса на детето.

10. Хубаво е да акцентирате върху нещо, по което децата си приличат. Например: "И той има същата блуза като твоята..."

 

 

 

 

Да поговорим

7 начина да отговорим подобаващо на въпроса „Кога ще имаш деца?“

Да поговорим

Как да говорим с децата за смъртта

Образование

Как да говорим с децата за бог

Образование

Как да говорим с децата, за да бъдат успешни

Още от Образование

Зебра: Снимка: Shutterstock

Детето пита: Защо зебрите имат райета

Пчела, която събира мед. Снимка: Shutterstock

Детето пита: Защо пчелата бръмчи

Баща и син мерят сили в канадска борба. Снимка: Shutterstock

Успешното дете: как да го постигнем

Снимка: Асоциацията на Кеймбридж училищата в България

Годишните награди на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България отбелязаха върховите постижения в образователния сектор

Една върху друга длани на мама, татко и дете .Снимка: Shutterstock

Въпрос на гени

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Луиза с цигулката. Снимка: Instagram

Книга, борови клонки, чаша кафе и свещ . Снимка: Shutterstock

 

Дете гледа към небето шейна с елените на Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Луиза с цигулката. Снимка: Instagram

Заедно

Дъщерята на Веско Ешкенази хвана уверено цигулката

2-годишната Луиза трупа сериозен музикален опит

Дете гледа към небето шейна с елените на Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Как деликатно да признаете, че Дядо Коледа не съществува

Ако детето започне да задава въпроси, на които трудно намирате отговор

Книга, борови клонки, чаша кафе и свещ . Снимка: Shutterstock

 

Празнично аранжирана маса. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Маса, която разказва приказки

5 хитри и бюджетни идеи за новогодишна аранжировка

Млада жена, която не е щастлива. Снимка: Shutterstock

Здраве

Диагноза: токофобия

Травма от детството отключва неистовия страх да станеш майка

Дария Симеонава прави коледни сладки с децата. Снимка: Instagram

Заедно

Дария Симеонава рисува коледни сладки с децата

Макси и Ема облизват пръсти

Силвия Петкова, Зоран Петровски и Сива пред тортата. Снимка: Instagram

 

Заедно

Синът на Силвия Петкова стана на 9

За рождения му ден майка и син се местят в нов дом

Книга, борови клонки, чаша кафе и свещ . Снимка: Shutterstock

 

Малко момиче, което мечтае. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Детето ми си фантазира

Кога развинтеното въображение е от помощ и може ли да създаде риск, обяснява психолог